Avainsanat

, , , , , ,

Alkon myynnin lasku ei ole uutinen, mutta katsotaan seuraavaksi juuri julkaistujen Alkon myyntitilastojen valossa mikä laskee ja miten paljon. Alko on julkaissut tilastotietoja myynnistään vuodesta 2011 ja alla olevassa kuvassa on näistä tilastoista poimittuna Alkon myymän alkoholin määrä 2011-2014, 100 % alkoholiksi muutettuna. Kuvassa alkoholin määrä on suhteutettu vuoden 2011 tilanteeseen, eli Alkon myynti vuonna 2011 vastaa sataa prosenttia.

alko_2011_2014

Myydyn alkoholin määrä on siis tippunut hieman yli 8 % kolmen vuoden aikana, noin 3 % vuosittain. Myynti on laskenut myös ennen vuotta 2011, joten lasku pidemmällä aikavälillä on tuntuvampi. Aikavälillä 2011-2014 alkoholin verotusta on korotettu vuosien 2012 ja 2014 alussa.

Alkon tuoteryhmittäin jaoteltujen tilastojen mukaan vuonna 2014 laskua oli lähes kaikissa tuoteryhmissä edelliseen vuoteen nähden. Laskua oli erityisesti arvoviinoissa kuten konjakeissa (-10 %). Viskikohusta huolimatta myös viskin myynti laski yli 3 %.

Punaviinien myynti laski 2,6 % ja valkoviinien myynti pysyi lähes samana. Harvoja nousevia tuoteryhmiä olivat kuohuviinit (+3,3 %) ja roseeviinit (+4,6%). Kokonaisuutena katsottuna viinien myynti laski hieman. Siiderien myynti laski dramaattisesti 11,2 %.

Kokonaisuutena oluen myynti laski 3,2 %, mutta tarkemmin eriteltynä lagerin myynti laski 6,4 % ja pintahiivaoluiden myynti nousi 15 %. Pintahiivaoluesta valtaosa on pienpanimo-olutta, joten käytännössä siis pienpanimo-oluen myynti kasvoi noin 15 %. Alkon myymästä oluesta tosin alle viidennes on pintahiivaolutta. Alko voisi panostaa enemmän tähän voimakkaimmin kasvavaan tuoteryhmään, vaikkapa tarjoamalla kotimaisille pienpanimoille tasaisen myyntikanavan. Yksi vuosittainen kampanja talvikaudella ei sitä vielä tee.

Mitä tilastoista voidaan päätellä? Selvästikin Alkon rooli alkoholin myyjänä vähenee. Valvira ei ole vielä julkaissut vuotta 2014 käsittäviä alkoholitilastoja, mutta Valviran aiempien vuosien tilastojen perusteella voidaan sanoa, että myös alkoholin ravintolamyynti laskee vauhdilla. Alkoholin ruokakauppamyyntikin laskee, mutta ei yhtä rajusti kuin Alkoissa ja ravintoloissa. Tilastoitu kulutus laskee siis tasaisesti.

Jotkut ovat tehneet tilastoista johtopäätoksen, että alkoholin kulutus Suomessa laskee. En olisi siitä ollenkaan varma. Todellisuudessa emme tiedä kuinka paljon alkoholia suomalaiset juovat, sillä arviot tilastoimattomasta kulutuksesta ovat hyvin epäluotettavia. Esimerkiksi viimeisimmän Valviran, THL:n  ja valtiovarainministeriön teettämän gallup-tutkimuksen mukaan ulkomailta tuodun alkoholin määrä 100 % alkoholiksi muutettuna laski 3 % aikavälillä syyskuu 2013-elokuu 2014 edelliseen vuoden vastaavaan jaksoon nähden. On epäuskottavaa, että samanaikaisesti alkoholin verotus kiristyy, alkoholin myynti Alkoissa ja ravintoloissa laskee 3 % sekä alkoholin matkustajatuonti laskee 3 %.

Vai onko alkoholin nettikauppa vähentänyt matkustajatuontia? Siitähän ei ole minkäänlaisia arvioita, eikä sitä myöskään noteerata tilastoimattomassa kulutuksessa. Monille tuntemilleni olut-, viini- ja viskiharrastajille Alko on nykyään vain yksi alkoholin ostopaikka lukuisten eurooppalaisten nettikauppojen ohella. Tässä mielessä Alkolla ei ole enää monopoliasemaa. Alkoholin tilaaminen netistä on täysin laillista (katso esimerkiksi Reittausblogin ansiokas selvitys asiasta), mutta tosiasiahan on, että noista tilauksista Suomen valtiolta jää useimmiten verot saamatta. Jos Alkon monopoli ei olisi päättäjille niin arka asia, niin EU-tasolla kehitettäisiin järjestelmä, jolla alkoholin nettimyynnistä voitaisiin kerätä Suomen valtiolle sille kuuluvat verot. Tämä taas edellyttäisi, että tunnustettaisiin yli 4,7 % alkoholin myyjiksi muutkin kuin Alko. Paha pattitilanne. Tällä hetkellä asiassa on tyydytty hyssyttelemään ja pelottelemaan, ikäänkuin alkoholin tilaaminen netistä olisi hankalaa ja hämäräperäistä. Ei se ole kumpaakaan. Selvyyden vuoksi, on olemassa myös ulkomailla toimivia alkoholin nettikauppoja, joista verot maksetaan Suomeen, kuten viinimestarit ja Papabeers.

Katsotaan vielä loppukevennykseksi vuosina 2013 ja 2014 myydyn alkoholin kokonaismäärää 100 % alkoholina kuukausittaisen myynnin suhteen.

alko_2013_2014

Lokakuussa 2014 Viskigate aiheutti myyntipiikin ylöspäin, kun kansalaiset hakivat protestiviinaa Alkosta. Seuraavassa kuussa tuli taas piikki alaspäin, kun alkoholia kulutettiin varastoista. Vuonna 2013 pääsiäinen oli maaliskuussa ja vuonna 2014 se oli huhtikuussa, mikä näkyy kumpanakin vuonna alkuvuoden ensimmäisinä myyntipiikkeinä. Päättäjien kannattaisikin kieltää uskonnolliset juhlapyhät, koska niihin ajoittuu kovimmat viinankulutuspiikit.

Mainokset