Avainsanat
Kaapelitehdas, Kyrö Distillery, Olut & Viski Expo, Olut Expo, Olutfestivaali, Ruisviski, Viski, Viskifestivaali, Viskigate, Viskikohu
24.-26.10.2014 Helsingissä Kaapelitehtaalla järjestetty Olut Expo toimi hienosti oluen ja viskin ystävien kokoontumisajona sekä laadukkaiden mallasjuominen näyttömönä. Tapahtuma oli erittäin suosittu ja selvästikin kohu aluehallintoviraston päätöksestä kieltää viski -sana tapahtuman nimestä toimi tehokkaana mainoskampanjana. Alla on huomioitani festivaalista ja lisäksi tapahtuman järjestäjältä Mikki Nymanilta sähköpostitse saatuja lisätietoja.
Kyrö Distilleryn osasto oli Olut & Viski Expon mielenkiintoisimpia
Mikki kertoi kävijämäärän olleen kolmen päivän aikana 4500. Pelastuslaitoksen asettama kapasiteetti paikalle on 1500 asiakaspaikkaa, joten juuri suurempaa määrää festivaalille ei olisi mahtunutkaan. Yle uutisoi, että Kaapelitehtaalle oli lauantaina alkuillasta tunnin mittainen jono. Sekä perjantaina että lauantaina oli alkuun muutama rauhallisempi tunti, jonka jälkeen paikka oli käytännössä täynnä hilpeää porukkaa. Vaikka tarjolla oli suuri valikoima laadukasta, edullista ja välillä vahvaakin alkoholia, juomista nautittiin sivistyneesti, kuten eurooppalaisilla olutfestivaaleilla yleensäkin.
Tyypilliset maisteluannokset olivat juuri sopivat 15 cl oluelle ja 1 cl viskille. Pääsylipun hinta oli tuntuva (15 euroa päivä ja 25 euroa viikonloppu), mutta juomat taas olivat useimmilla tiskeillä ravintolahintoja edullisempia. Parempi näin päin. Muutamaa harvinaisempaa viskiä lukuunottamatta hinnat olivat melko tasaisia, mikä teki normaalisti arvokkaamman juoman suhteessa edullisemmaksi. Esimerkiksi maisteluannos Sierra Nevadan Hoptimum double IPAa hanasta irtosi kolmella eurolla.
Minulle ja varmasti monelle muullekin viskin suuri osuus Exposta oli yllätys. Mikki Nymanin mukaan ostotapahtumien kappalemääristä viskin myyntiä oli 40-50 %. Viskiä saatettiin juoda kohunkin vuoksi, mutta varmasti myös poikkeuksellisen hyvän valikoiman ja edullisten hintojen vuoksi. Toivottavasti tapahtuma saa ensi vuonna kertoa nimessään, että kyse on olufestivaalin lisäksi myös viskifestivaalista.
Maistelen viskejä mieluiten kotona nojatuolissa, mutta nyt kun varsinkin laadukkaat viskit olivat suhteellisesti hyvin edullisia, tartuin hetkeen ja maistoin kahden päivän aikana muutaman harvinaisemman viskin: Kyrö Distillery #, Dad`s Hat Pennsylvania Rye, japanilainen oloroso -tynnyrissä kypsytetty Yoichi 20 YO sekä Glenlivet Xeres, jonka Olutoppaan nimimerkki Euphemos ehti jo julistaa maailman parhaaksi viskiksi. Kaikki täysin erilaisia ja omalla tavallaan erinomaisia viskejä.
Juutuin Isokyröläisen Kyrö Distilleryn tiskille pitkäksi aikaa ja heillä oli tarjolla erityisen mielenkiintoinen juomapari: Juuri ja #. Näistä Juuri on suomalaisen ruismallasviskin kypsyttämätöntä esitislettä ja # taas vastaava juoma neljä kuukautta 30 litran tammitynnyrissä kypsytettynä. Ero oli huikea, # oli imenyt pienestä tammitynnyristä paljon vaniljaa, toffeeta, makeutta ja kookosta, sekä myös voitelevaa suuntuntumaa. Juuri oli minulle liian sikunaisen raaka, mutta kuriositeettina hieno kokemus. Odotan mielenkiinnolla Kyrön ensimmäistä ruismallasviskiä vuonna 2017. Euroopassahan viski -nimen käytöön vaaditaan vähintään kolmen vuoden kypsytys.
Olutpuolella tapahtuman parhainta antia tarjosivat jokseenkin yllättäen tuoreemmat ja vähemmän tunnetut maahantuojat, kuten Finnex Beer ja Moestue & Cask. Finnex Beer tarjosi laadukkaita ja lisäksi mukavan juotavia tsekkiläisiä pienpanimo-oluita esimerkiksi Pivovar Antošilta. Moestue & Caskillä oli hienon viskiosaston lisäksi monipuolinen olutosasto, mm. Ruotsalaisen CAPin sekä brittiläisten Beavertownin ja Summer Winen oluita. Myös italialaisia oluita tarjoavan Monditalyn tiskillä oli maukasta Elav -panimon olutta, vaikkakin italialaisten pienpanimoiden suuret laadunvaihtelut ovat heikentäneet maan pienpanimo-oluiden menekkiä. Näillä tuoreemmilla maahantuojilla oli hyvin markkinointihenkinen ote ja näemme varmasti jatkossa enemmän heidän tuotteitaan olutravintoloissa.
Kotimaisten oluiden uutuuksista en löytänyt ihan sellaisia helmiä kuin odotin. Useammassakin oluessa tuntui kuin kaikki osaset eivät olisi vielä loksahtaneet paikalleen. Parissa vahvemmassa oluessa sikunat peittivät nyanssit alleen ja muutamasssa voimakkaasti humaloidussa oluessa humalan tanniinit tekivät mausta suuta liiaksi kuivaavan ja kiristävän. Parhaana kotimaisena jäi mieleen Bryggeri Helsingin savuolut Spezial.
Festivaalin parasta antia oli kuitenkin ihmisten tapaaminen. Vanhojen ystävien lisäksi tapasin monia Olutopas- ja Ratebeer -aktiiveja, bloggareita, juomien valmistajia, maahantuojia ja muita ammattilaisia.
Oli mielenkiintoista tavata Tolkku käteen alkoholiverotuksessa -yhteisön perustaja Cyde ja kuulla hankkeen taustoista. Minulle esiteltiin myös suomalainen Pint Please -mobiilisovellus, joka tarjoaa tietoa olutravintoloista ja ravintoloiden olutvalikoimista. Varsin lupaavan oloinen sovellus, joka voi hyvinkin haastaa Untappd -sovelluksen Suomessa.
Koffin panimomestarin Tapio Kangas-Heiskan kanssa harmittelimme, että Viini, ruoka & hyvä elämä -messut olivat samaan aikaan aivan eri puolella kaupunkia. Ruoka ja hyvä elämä liittyvät yhtä hyvin olueen kuin viiniinkin ja olisin halunnut käydä molemmissa tapahtumissa, jos ne olisivat olleet lähekkäin. Ruoasta puheenollen, Expossa oli yksi ruokatiski, joka oli enemmänkin tankkausta kuin makuelämyksiä. Onneksi sentään Finnex Beerin kaverit tarjosivat oluen kylkiäisiksi villisikamoussea.
Suuresta kävijämäärsät huolimatta järjestelyt pelasivat suhteellisen sujuvasti ja lasin sai vaihdettua kätevästi puhtaaseen maistojen välillä. Musiikkia ei ollut, mikä helpotti suuresti seurustelua. Asiaohjelmaakin olisi ollut seminaariesitelmien, ohjattujen maisteluiden ja olutseuratapaamisen muodossa, mutta koin mielekäämmäksi kahdenkeskisen keskustelun ja juomien maistelun.
Jotkut kritisoivat Kaapelitehdasta kolkoksi, mutta en kokenut sitä puutteeksi. Tällaisiahan suuren yleisön messuhallit tuppaavat olemaan. Mikki itsekin oli tapahtumapaikkaan tyytyväinen ja hän uskoi Merikaapelihallista saavan vieläkin viihtyisämmän oikealla suunnittelulla. Mikki kertoi, että ensi vuonna lokakuun viimeinen viikonloppu on luvassa taas Olut (& Viski) Expo samalta pohjalta pienin parannuksin. Hienoa!
Lauantaina ensimmäisen tunnin aikana tuli sisälle noin 500 asiakasta, Omalla tavallaan lauantaina ensi tuntien väljyyteen vaikutti myös se, että yläkerrassa Olutliiton mainontakeskustelua oli seuraamassa täysi tupa eli reilut 200 ihmistä.